tirsdag den 3. januar 2017

Aksels Top 10 digte i 2016

I anledningen af det nye år har jeg (med fare for at blive beskyldt for selvfedme) besluttet mig for at spilde min tid godt og grundigt lave en liste over mine favoriter fra det forgangne år. Mest af nostalgiske grunde, men også for at prøve at vise det bedste frem så vore nye læsere (hvis de er mere end et produkt af mit selvbedrag) har et sted at starte. Så her er listen:

10. Udvaskning
(af Aksel)

Jeg er ret glad for hvor vellykket det blev, for det kan være svært at skrive noget positivt uden at det bliver lallegladt og pladderoptimistisk. At der i skrivende stund kun er fem indlæg, som hører under tagget "rare digte", ud af 203 siger en hel del!

9. Demokrati Er Undertrykkelse
(af Aksel)

Ifølge Aramliums kommentar er det "måske den smukkeste karikatur på en BT medarbejder der nogen sinde er blevet kreeret, måske den smukkeste hån". Og det vil jeg mene er nok til at kvalificere digtet til denne liste.

8. Stavnsbundet
(af Aksel)

Det er ikke den eneste gang hvor jeg har leget med ordklassser og linjeskift, men helt klart min personlige favorit i den kategori.

7. Ingen Flugt For Frygt
(af Aramlium)

Et smukt og stemningsfuldt digt om irrationel frygt. Jeg elsker specielt passagen "Engang gik monstre her på rov; Sikkert alt imens man lå og sov; De fangede børn og åd dem harmt; At de i natten færdet varmt". Ikke at jeg har SÅ meget imod børn trods alt, men det vækker virkeligt fantasien med meget få, velvalgte ord.

6. Mit Pludselige Kollektiv
(af Aramlium)

Måske det mest kreative digt på den her blog ind til videre. Det er holdt helt simpelt og let relaterbart, men jeg ville aldrig have kunne fundet på det selv. Det har en dejlig finurlig tone midt i alt den grå negativitet som vi ellers så tit udsætter de stakler for, der med en fejl vover sig ind på vor blog.

5. Sandheds Løbende Sand
(af Aksel)

Jeg elsker at skrive dadaisme, især fordi det er nemt. Man behøver ikke at tænke så meget, bare skrive hvad der falder en ind. Tit bliver det noget lort. Men i nogle tilfælde rammer man bare plet, selvom man skyder i blinde (eller i det mindste bilder jeg mig selv det ind). Er det mon Gud, som sendte en åbenbaring? I så fald så anede jeg ikke at Gud havde så god selvironi. Respekt for det.

4. Lykkeligt Til Vores Dages Ende
(af Aramlium)

En lang, fantastisk revselse af vort danske samfund og vi, landets indbygeres endeløse, ligegyldige brok og negativitet. Eller er det måske en kritik af at vi ikke brokker os nok? Måske er det nærmere en kritik over at vi har det med at brokke os over de forkerte ting. Måske er jeg helt forkert på den.

3. Mesterreglen
(af Aksel)

Vinder præmien for at være mit favoritdigt som jeg selv har skrevet (indtil videre). En lang, surrealistisk tur ned i min, Aksels, psyke. Kald det bare navlepilleri, jeg har det helt fint med det. Den del af mig der bekymrede sig om den slags er for længst brutalt myrdet af en ansigtsløs psykotisk bøddel gået bort.

2. Højkvad
(af Aramlium)

I sig selv et genialt digt, som endevender tidens rastløse narcissisme. Senere hen satte Aramlium mig til at indspille digtet som en 60'er-70'er agtig rocksang. Det var en fantastisk idé.

1. I Kø Med M
(af Aramlium)

Det her digt er inkarnationen af alt hvad den her digtblog står for. Det er grinagtigt sjovt, hverdagsagtigt relaterbart, bidende satirisk og først og fremmest fuldstændigt ud af den blå luft. Og det er kun på overfladen. Dybere sætter det spot på vores inderste instinkter, på samfundets normer og regler og på vores sociale frygt for at skille os negativt ud, mens vi paradoksalt nok drømmer om og håber på en dag at kunne skille os ud fra den grå masse med et genialt påfund, som nogen kan hylde os for. Eller i det mindste en dag at kunne slippe væk fra det stramhedsbetræk, som samfundet nu engang er, om man ellers kan lide det eller ej. Næsten hver linje er en fantastisk oneliner i sig selv.

Boblere:
At Elske Dårligdom, Mikropopkorn, Der Er Plads Til Ord, Kvindens Kvalte Skrig, Mellem Så Mange Flere, En Stund I Helvedets Paradis, Nice Old Spots, En Dag Et Sted Fuldstændigt Magen TilDen Store Hjernedøde Grød, En Dag Med Gøgleren, Jonna Og Åge-Kajs Søndagstur, Og Efteråret Kom

Godt nytår.

6 kommentarer :

  1. oprindeligt kun en top 5, men jeg havde svært ved at vælge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber ikke at det er for selvhøjtideligt skrevet. Ellers er jeg vel nok nødt til også at lave en liste over de værste...

      Slet
    2. Det er godt skrevet, intet overfladisk eller overanalyserende. Blot ærlige meninger og en god tur tilbage gennem endnu et år

      Slet
  2. I dag, ja. Men ikke i morgen!

    SvarSlet